Polscy producenci materiałów drogowych opracowali nowoczesną metodę produkcji asfaltu o ulepszonych właściwościach użytkowych z zastosowaniem gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych - podało Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowyc

Polscy producenci materiałów drogowych opracowali nowoczesną metodę produkcji asfaltu o ulepszonych właściwościach użytkowych z zastosowaniem gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych - podało Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowyc
Polscy producenci materiałów drogowych opracowali nowoczesną metodę produkcji asfaltu o ulepszonych właściwościach użytkowych z zastosowaniem gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych - podało Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowyc

Materiał ten okazał się idealnym do budowy cichych i trwałych nawierzchni, a jego zastosowanie w mieszankach o odpowiedniej strukturze pozwala na redukcję hałasu o 3-6 decybeli w porównaniu do tradycyjnych dróg, czy też najcichszych dróg betonowych - podało PSWNA.
Dodało, że w zależności od zawartości procentowej gumowego dodatku i grubości konstrukcji nawierzchni wykonanie 1 km drogi asfaltowej modyfikowanej gumą pozwala na zagospodarowanie od 400 do 1200 zużytych opon samochodowych.
W Polsce wybudowano już ponad 100 km dróg z zastosowaniem "asfaltu gumowego", w tym m.in. oddaną do użytku w 2014 r. obwodnicę Gdowa koło Krakowa, która po wykonaniu badań akustycznych zakwalifikowana została jako cicha nawierzchnia.
PSWNA podkreśliło, że takie rozwiązania pozwalają na redukcję kosztownych i zaburzających krajobraz ekranów akustycznych. Ponadto zastosowanie rozdrobnionej gumy z recyklingu opon samochodowych, jako materiału służącego do poprawy jakości nawierzchni asfaltowych, jest elementem polityki zrównoważonego rozwoju.
Andrzej Wyszyński, prezes PSWNA, wskazał, że asfalt z dodatkiem gumy pochodzącej ze zużytych opon pozwala efektywnie zagospodarować odpady gumowe, ale również zwiększa trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni drogowej.
Według danych Centrum Utylizacji Opon Organizacji Odzysku, co roku na świecie produkuje się ok. 22,5 mln ton opon, a na polski rynek co roku trafia ok. 180 tys. ton.
Zgodnie z prognozą zawartą w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami, w zeszłym roku masa zużytych opon wyniosła 196,2 tys. ton. W 2015 r. wzrośnie ona do 198, 1 tys. ton, a w 2016 r. zwiększy się do 199,4 tys. ton. W 2022 r. wyniesie już 212,4 tys. ton.
Okres biodegradacji zużytych opon wynosi ok. 100 lat. W Polsce zakazane jest porzucanie lub składowanie opon na wysypiskach.
Przepisy ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej nakładają na producentów opon obowiązek odzysku z rynku 75 proc. tonażu wyprodukowanych opon, z czego przynajmniej 15 proc. musi podlegać recyklingowi.
Agnieszka Kędzierska, specjalista z Biura Badań i Rozwoju Lotos Asfalt, wskazała, że jednym z rozwiązań jest przeróbka opon na miał gumowy, który może zostać wykorzystany w "gumowym asfalcie.
Nawierzchnię asfaltową modyfikowaną gumą można też łatwo poddać recyklingowi, a odzyskany materiał jest pełnowartościowym produktem, który może być ponownie zastosowany do budowy dróg, zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem - stwierdziła Kędzierska.
- Materiał z remontu nawierzchni asfaltowych nie jest kierowany na składowiska odpadów, co pozwala na zmniejszenie zużycia surowców oraz odciążenie wysypisk śmieci - dodała.
PSWNA podało również, że nawierzchnie asfaltowe modyfikowane gumą, w porównaniu do tradycyjnych nawierzchni asfaltowych, charakteryzują się zwiększoną odpornością na spękania, starzenie i działanie czynników klimatycznych, w szczególności niskich temperatur.
Ponadto nawierzchnie porowate z zastosowaniem asfaltów gumowych zwiększają bezpieczeństwo kierowców podczas deszczu poprzez redukcję zjawiska aquaplaningu, czyli utraty przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni.
- Obecnie drogi asfaltowe z wykorzystaniem gumy ze zużytych opon są budowane między innymi w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Portugalii, Szwecji i Czechach - wskazało PSWNA.
- W Polsce do dnia dzisiejszego wybudowano ponad 100 km dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, z zastosowaniem "asfaltu gumowego" w różnych technologiach - podsumowało.

Źródło: http://budownictwo.wnp.pl/coraz-wiecej-cichych-drog-z-asfaltu-gumowego-w-polsce,247322_1_0_0.html

Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć

Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni

Data: 2021-04-02

Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?

Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich

Data: 2021-03-30

W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p

Data: 2021-03-26